Informatie
In de derde week van de campagne Senioren en Veiligheid staat het onderwerp hulpvraagfraude centraal. Hierover is ook een webinar geweest. Deze kunt u terugkijken via deze link:
https://www.youtube.com/watch?v=QoYzqqo1XFQ
Hier volgen een aantal tips om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van hulpvraagfraude:
– Maak nooit zomaar geld over na een onverwacht betaalverzoek via de telefoon zonder dat je iemand daadwerkelijk hebt gesproken. Niet gebeld = geen geld.
– Kan degene die u appt niet bellen? Vraag dan om een gesproken berichtje. Zo kunt u horen of het werkelijk een bekende is of niet.
-Als een bekende je met een nieuw nummer vraagt om geld over te maken, controleer dan altijd rechtstreeks bij de bekende of het verzoek van hem of haar afkomstig is.
Toch slachtoffer geworden?
• Doe aangifte, alleen met uw informatie kan de politie de dader opsporen en kan worden voorkomen dat anderen ook slachtoffer worden. Informatie over op welke manieren u aangifte kunt doen is te vinden via deze link: https://www.politie.nl/themas/aangifte-doen.html
• Neem contact op met de fraudehelpdesk. Zij bieden u een helpende hand door u te adviseren en naar de juiste instantie te verwijzen. Meer informatie over de fraudehelpdesk is te vinden via deze link: https://www.fraudehelpdesk.nl/
Wilt u uw verhaal kwijt of persoonlijke tips krijgen over hulpvraagfraude? De Babbeltiplijn is elke woensdag in september bereikbaar tussen 9:00 en 17:00 op het nummer: 030-3400670.

Geef een reactie